Art Fair Suomi 2013 laajenee kansainväliseksi

26.9.2013

art_fair_suomi_2013

Teksti: Miika Sillanpää, Kuvat Marja Kinnunen

Nykytaiteen uusien muotojen myyntinäyttely Art Fair Suomi laajenee tänä vuonna kansainväliseksi. Esillä on lähes tuhat teosta noin 200 taiteilijalta. Taiteilijajärjestö MUU ja Valokuvataiteilijoiden Liitto ovat järjestäneet tapahtumaa vuodesta 2005.

Tänä vuonna Kaapelitehtaan Puristamo ja Valssaamo saavat seurakseen Kaapelin Gallerian, jonka täyttää AIM Europe -verkoston taiteilijoiden teoksista koottu yhteinen myyntiosasto.

Artists’ Initiatives’ Meeting Europe on taiteilijavetoisten järjestöjen ja gallerioiden verkosto, jonka tarkoituksena on edistää tiedonvaihtoa ja liikkuvuutta. Tällä hetkellä verkostoon kuuluvat MUU:n lisäksi ruotsalainen Supermarket-taidemessujen organisaatio, latvialainen Totaldobže-taidekeskus sekä useita muita järjestöjä ympäri Euroopan.

– Supermarket-taidemessut ovat olleet tärkeä inspiraatio taiteilijavetoiselle toiminnalle Euroopassa, ja tapahtuma on laajuudeltaan ja merkitykseltään ohittanut Tukholman kaupalliset messut, sanoo MUU:n toiminnanjohtaja Timo Soppela.

– Taiteilijavetoinen Supermarket on osoittanut “artists are doing it better” -moton todeksi.

Ei ainoa kestävä taiteilijaverkosto

Soppelan mukaan vaihtoehtoiset messut tarjoavat nykyään muutenkin uudistavaa eurooppalaista myynti- ja näyttelytoimintaa.

– Taiteilijavetoinen lähtökohta on demokraattisempi ja taiteilijoiden näkökulman sisältävä tapa organisoida nykytaiteen levitystä.

Kaupallisilta toimijoilta puuttuu Soppelan mukaan rohkeus ottaa kuvataiteen uusien alueiden teoksia ohjelmaansa ja löytää keinoja luonteeltaan hetkellisten tai tapahtumallisten teosten levittämiseen.

­–Taiteilijajärjestöistä löytyy tietoa, taitoa ja ennen kaikkea halua näiden asioiden edistämiseen.

Valokuvataiteilijoiden liiton toiminnanjohtaja Mitro Kaurinkoski on samoilla linjoilla.

– Olemme MUU:n kanssa rohkeasti edistäneet uusia nykytaiteen muotoja taidemessukontekstissa. Valokuva- ja mediataiteen lisäksi äänitaiteen, installaatioiden ja performanssin myynti on ollut näkyvästi esillä.

Kaurinkoski myöntää, että haasteitakin on, mutta korostaa, että kyse on pitkäjänteisestä työstä nykytaiteen markkinoiden kasvattamiseksi.

– Tässä ja nyt pyrimme tavoittamaan myös kohderyhmiä, jotka muussakin elämässään ovat kiinnostuneita uusista tuulista ja vahvasta visuaalisuudesta.

Pääpaino uudessa tuotannossa

Art Fair Suomessa esillä olevien teosten pääpaino on Suomessa toimivien jäsentaiteilijoiden uudessa tuotannossa, ja myyntiin pyritään saamaan tuoreita, jopa ennennäkemättömiä teoksia. Joskus on käynyt niinkin, että näyttelyssä oleva teos on valmistunut vasta ripustusviikolla.

Teosten suuren määrän johdosta ripustuksella on merkittävä osa kokonaisuuden onnistumisessa. Tälle vuodelle näyttelyn suunnittelijat Pekka Niittyvirta (VTL) ja Pasi Rauhala (MUU) ovat rakentaneet erilaisista temaattisista ”huoneista” muodostuvan ripustuksen.

Teokset on jaoteltu yhdeksään ryhmään aiheiden tai sisällön perusteella, joten näyttelyvieraiden ja ostajien on helppo tutustua valikoimaan itseään kiinnostavien teemojen mukaisesti.

Taiteen myynnin ja esittelemisen lisäksi Art Fair Suomella on tärkeä rooli myös yhteisöllisenä tapahtumana. Koska rakentaminen, valvonta ja opastus hoidetaan liittojen jäsenten talkoovoimin, on Art Fair Suomi myös tilaisuus tavata muita taiteilijoita ja tehdä tuttavuuksia esimerkiksi tulevia yhteistyöprojekteja varten.

Kirjoittaja on MUU ry:n järjestösihteeri

Art Fair Suomi Kaapelitehtaalla 28.9.–6.10.2013

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone