Harri Ahonen ja Nestori Syrjälä voittivat Kiasman taidekilpailun

10.3.2016

Nestori Syrjänen: Running Man.

Watercolour
Kiasman taidekilpailun voittajaehdotukset. Yllä Nestori Syrjälän Running Man ja alla Harri Ahosen Watercolour.

Kiasman ja Valtion taideteostoimikunnan järjestämän taidekilpailun ovat voittaneet arkkitehti Harri Ahonen ehdotuksella Watercolour ja kuvataiteilija Nestori Syrjälä ehdotuksella Running Man. Voittajat jakavat kilpailun ensimmäisen sijan. Yleisön suosikki oli Ahosen teosehdotus Watercolour.

Kilpailun ensimmäisen sijan jakavat teokset on määrä toteuttaa Kiasman yhteyteen lähivuosina. Kaikki kilpailun finalistiehdotukset ovat parhaillaan esillä Kiasman Marskille kaveri -näyttelyssä. Kuusi loppukilpailuun valittua teosta palkittiin 7 000 euron palkinnolla.

Harri Ahosen Watercolor on valo-ääni -installaatio, joka sijoittuu Kiasman vesialtaisiin, jotka tyhjennetään talveksi. Teoksessa altaat täytetään iltaisin usvalla, joka valaistaan värivaloin. Teokseen kuuluu myös äänielementti.

Palkintolautakunnan mukaan teos symboloin hyvin taiteen muuttunutta maailmaa: Teos on inhimillinen ja helposti lähestyttävä tuoden kaivattua väriä talven harmauteen. Sen sijoituspaikka Kiasman läheisyydessä on hyvin oivallettu. Arvaamattomuus savun liikehdinnässä on positiivista. 

Nestori Syrjälän Running Man on performanssiteos, joka tapahtuu Helsingin keskustan kaduilla kerran viikossa vuoden ajan. Esiintyjä on pukuun sonnustautunut mies, joka juoksee lujaa ympäri keskustaa. Juoksijat ovat näyttelijöitä ja tanssijoita. Taiteilijan mukaan koreografia pohjautuu erilaisten psykologisten kriisireaktioiden fyysisiin ilmentymiin. Palkintolautakunta piti ajatuksesta, etä myös performanssi voi olla julkinen teos: Ehdotuksessa toteutuu hyvin kilpailun tavoite löytää uusia muotoja julkiselle taiteelle, jossa performanssiteokset ovat vielä melko harvinaisia. Teos voidaan toteuttaa missä vain. Se voi muuntautua nopeasti reagoimaan esimerkiksi Kiasman tapahtumiin. Kaupunkiympäristöön levittäytyvä teos mahdollistaa taideteoksen ja yleisön inhimillisen kohtaamisen arjessa. Teosta voi tulkita kritiikkinä ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin ilmiöihin, muutospakkoon ja kiireeseen.

Palkintolautakunta mainitsee erikseen kiinnostavaksi konseptiksi myös Anssi Pulkkisen kilpailuehdotuksen ”Diskompositio (ruudukolla ) / Discomposition (with a grid)”.