Pommitetut rauniot esillä Habitaressa

15.9.2017Kirjoittaja: Anna Salonen
Anssi Pulkkinen ja teoksensa Street View (Reassembled). Kuva Miisa Pulkkinen

Kuvanveistäjä Anssi Pulkkinen toi Syyriassa pommitetun talon rauniot rekan lavetilla huonekalu-, sisustus- ja designtapahtumaan Habitareen.

”Ai nyt vasta huomaan, että tuolta on muutama pultti unohtunut”, sanoo kuvanveistäjä Anssi Pulkkinen ja tutkailee installaatiotaan Street View (Reassembled).

Teos koostuu Syyriasta tuoduista taloraunioista, jotka on koottu pulteilla rekan lavetin päälle. Installaatio itsessään kiertää asuntovaunun tapaan näyttelypaikasta toiseen. Teos on ollut aiemmin esillä Brysselissä, Kemzekessä ja Göteborgissa katutasoon parkkeerattuna. Nyt teos on ensi kertaa Suomessa ja sisätiloissa, sillä se on näytillä Habitare-messuilla hallissa 2.

Habitaren ohjelmajohtajalle, Laura Sarvilinnalle oli heti selvää, että Pulkkisen teos olisi aihealueeltaan ja toteutukseltaan tarpeeksi vahva, jotta sen voisi sijoittaa yksin omaan halliin.

”Hallissa taideteoksen näkee kokonaisuutena. Olen todella iloinen, että pystyimme tarjoamaan teokselle oman rauhan ja tilan”, kertoo Sarvilinna.

Hänen mielestään ei olisi ollut hienovaraista sijoittaa teosta keskelle kaupallista hälinää. Työssä itsessään on Sarvilinnan mukaan kiinnostava kontrasti sisustusmessujen tematiikkaan.

Street View (Reassembled) on saanut Pulkkisen mukaan paljon kiittävää palautetta syyrialaiselta yleisöltä Göteborgissa ja Brysselissä. Suomen taidepiireissä teos on saanut osakseen myös paljon kritiikkiä.

”Ymmärrän, että lähtökohtaisesti ollaan kriittisiä. Tähän sisältyy kaikenlaisia vaaroja suhteessa kolonialistiseen traditioon”, selventää Pulkkinen.

Hän kertoo, että eettisesti kestävä toiminta on ollut koko prosessin ajan kaiken lähtökohtana. Teosta on ollut työstämässä laaja verkosto ja yhteistyötä on tehty Suomi-Syyria Ystävyysseuran kanssa. Seuran Syyriasta tavoittamat kontaktit auttoivat löytämään sellaisen raunioituneen talon, jonka omistaja oli tiedossa ja halukas myymään talonsa.

Pulkkinen huomauttaa myös, että hänelle on ollut tärkeää, että teoksen esillepanon yhteydessä järjestettävissä keskusteluissa on myös syyrialaisia mukana.

”Eihän minulla oikeastaan ole mitään sanottavaa syyrialaisten tilanteesta, eikä voikaan olla. On tärkeää saada heidän äänensä kuuluviin.”