Baltic Circle -vieras Philipp Gehmacher liikkuu black boxin ja valkoisen kuution välillä

10.11.2016Kirjoittaja: Miisa Pulkkinen
Philipp Gehmacher: my shapes, your words, their grey. Kuva: Dieter Hartwig
Philipp Gehmacher: my shapes, your words, their grey. Kuva: Dieter Hartwig

Philipp Gehmacher on itävaltalainen koreografi ja tanssija, joka työskentelee ympäri maailmaa. Hän on myös kuvanveiston ja tilataiteen opiskelija, joka haluaa syventää ymmärrystään materiaalisuudesta suhteessa kehoon. Gehmacher haastaa tanssijat ja kuvataiteilijat pohtimaan, mitä on tanssin ja kuvataiteen esityspaikkojen, black boxin ja valkoisen kuution, välissä.

Philipp Gehmacher vastaa Skypeen Wienissä. Haastatteluaikaa on haettu hänen tuottajansa kanssa, sillä Gehmacher on kiireinen monien tuotantojensa parissa. Vasta viime kuussa hänen uusin työnsä esitettiin Steirischer Herbst -festivaalilla Itävallassa. Nyt hän kertoo Skypessä taiteiden rajoja ylittävästä teoksestaan my shapes, your words, their grey, joka nähdään Helsingissä Sinnessä osana Baltic Circle -festivaalia.

Ei aivan tavanomaisia kiireitä kuvataideopiskelijalle.

Gehmacher on nimittäin paitsi kansainvälinen koreografi ja tanssitaiteilija, myös opiskelija Wienin University of Applied Arts -yliopiston veistos- ja tilataiteen linjalla. Se on yllättävää, sillä tanssijana ja koreografina Gehmacherilla on jo tunnustettu ja palkittu ura. Hän esimerkiksi oli 2009 ensimmäinen tanssitaiteen edustaja, jolle Itävallan opetus-, taide- ja kulttuuriministeriö myönsi tunnustuspalkinnon. Menestyvä nelikymppinen taiteilija päätti kuitenkin palata opiskelemaan neljänkympin kynnyksellä.

Päätös oli vaikea ja se vei aikaa, myöntää Gehmacher. Yhtäältä hän halusi kehittyä koreografina ja edetä uralla ja toisaalta hän tunsi jo olevansa liian vanha opiskelijaksi.

”Olin jo nuorena kiinnostunut veistoksista ja installaatioista sekä tilan käytöstä, mutta en ollut siitä kovin tietoinen. Vasta kolmekymppisenä ymmärsin, että haluaisin tietää lisää näistä asioista.”

Halu opiskella materiaalisuuteen ja tilaan liittyviä kysymyksiä voitti, ja Gehmacher aloitti kuvataideopinnot kolme vuotta sitten. Hän vielä puntaroi, tavoitteleeko kokonaista tutkintoa, sillä sellainen hänellä jo on London Contemporary Dance Schoolista.

Esiintymislavalta museoon

Pyrkimys yhdistää kuvataidetta ja esittävää taidetta alkaa avautua, kun Gehmacher kertoo taiteellisesta työstään ja sen kehityksestä. Teini-ikäisenä hän harjoitteli modernia tanssia eri tanssikoulujen tunneilla Wienissä. Päätös lähteä opiskelemaan tanssia Lontooseen ei hänen mukaansa ollut erityisen kypsä.

”Minulla oli tyypillinen teini-ikä. Elämälläni ei ollut erityistä suuntaa ennen kuin piti päättää, mitä teen koulun jälkeen. Hain ja pääsin opiskelemaan Lontooseen. Halusin irrottautua kaikesta ja kotimaastani ja tulla taiteilijaksi”, Gehmacher muistelee.

Kun Gehmacher valmistui Lontoosta 1999, hänelle oli valjennut, että hänen tulevaisuutensa on työskennellä itsenäisenä koreografina. Kiinnitys tanssiryhmässä häntä ei kiinnostanut. Ensimmäiset koreografiansa Gehmacher esitti Lontoossa. Vuoden 2001 teoksessa good enough hän käsitteli eleisiin, kosketukseen ja tilaan liittyviä teemoja. Teos esitettiin Itävallan ensimmäisen tanssille omistetun talon, Tanzquartier Wienin avajaisissa.

2000-luvulla Gehmacher on työskennellyt eri taidemuotojen välillä, etenkin koreografi Meg Stuartin kanssa. 2008 alkoi yhteistyö kuvataiteilija Vladimir Millerin kanssa, ensin videoinstallaatiossa dead reckoning. Taiteilijaparin toinen videoinstallaatio at arm’s length esitettiin Wienin Leopold Museumissa 2010.

Merkittävää on, että Gehmacher siirtyi 2010-luvulla esiintymään teatterilavojen lisäksi myös museoissa. Se herätti hänet pohtimaan, mitä eroa on tanssitaiteen esityspaikka black boxilla ja museotilalla, joka on valkoinen kuutio. Onko niiden välissä harmaa alue?

”Olen nauttinut suuresti museoissa esiintymisestä. Valkoisen kuution esineellistävä hetki on minulle nautinnollinen, se, että minusta itsestäni tulee taideteos. Teatterin black boxissa ja lavalla koen, että fysiikkani ei välttämättä ole riittävää itsessään. Sen täytyy kuljettaa viestiä. Siellä kehostani tulee väline jonkin sisällön välittämiseksi”, Gehmacher selittää.

 

Toimiiko nykytaiteen ja tanssin flirttailu?

Philipp Gehmacher: my shapes, your words, their grey. Kuva: Dieter Hartwig
Philipp Gehmacher: my shapes, your words, their grey. Kuva: Dieter Hartwig

Juuri tätä esittämisen tilojen eroavaisuutta käsittelee myös Helsingissä nähtävä teos my shapes, your words, their grey. Suomessa nähdään uusi, paikkasidonnainen tulkinta teoksesta, jossa yhdistyy näyttely ja sarja esityksiä. Mukana on myös muusikko-, kuva- ja esitystaiteilija Gérald Kurdian.

”Helsinkiin tulee videoita ja veistoksia, joista osaa olen käyttänyt myös esityksessä. Lopputulos on eräänlainen hybridi.”

Gehmacher pitää Sinnessä myös työpajan kuvataiteen, tanssin ja esitystaiteen ammattilaisille sekä opiskelijoille. Aiheena on materiaalisuus suhteessa kehoon, liikkeeseen ja fyysisyyteen.

”Miksi tanssijat voivat olla kiinnostava kuvataiteen aihe ja mitä tapahtuu, kun koreografit menevät museoon”, Gehmacher selventää.

Kannustaako taiteilija kuvataiteilijoita ja tanssijoita tiiviimpään yhteistyöhön? Kyllä, vastaa Gehmacher, mutta se vaatii toisen työn ymmärtämistä. Hän kysyy puolestaan, toimiiko nykytaiteen ja tanssin välinen flirttailu? Tulevatko osapuolet ymmärretyiksi?

”Esittävien taiteiden ja kuvataiteen historia on hyvin erilainen.  Esteettiset ja poliittiset implikaatiot eroavat toisistaan. Toisaalta kyse on siitä, miten taiteilija haluaa nähdä itsensä ja sen, onko sidottu tiettyihin välineisiin ja perinteisiin vai haluaako olla avoimempi oman ilmaisunsa suhteen. Itse nautin kuvataiteessa siitä, että olen oppinut paljon fyysisyydestä. Luon esineitä, jotka pysyvät ennallaan vaikka poistun huoneesta.”

Entä miten etenevät opinnot, kun Gehmacher matkustaa ympäri maailmaa esiintymässä ja rakentamassa näyttelyitä?  Gehmacher kertoo, että hänen ymmärryksensä esittävistä taiteista ja kuvataiteesta on laajentunut ja syventynyt.

Philipp Gehmacherin my shapes, your words, their grey Sinnessä 16.–19.11.2016

Työpaja Materiality, Objects and the Moving Body 16.-17.11.

Lisätietoa http://www.zodiak.fi/philipp-gehmacher

Baltic Circle -festivaali 15.-20.11.2016

http://balticcircle.fi/

”Opintojen ja työelämän yhdistäminen aiheuttaa stressiä. Tunnen olevani muita edellä kokemukseni ansiosta, mutta samalla olen vasta-alkaja.”

Kuulostaa melko tavanomaiselta ongelmalta opiskelijalle.