Kritiikin Kannukset -palkinto taiteilijaryhmä Honkasalo-Niemi-Virtaselle

6.4.2018Kirjoittaja: Nelli TuominenValokuvaaja: Nelli Tuominen
Taiteilijat Felicia Honkasalo, Sinna Virtanen ja Akuliina Niemi vastaanottivat palkinnon Galleria Sinnessä torstaina 5. huhtikuuta.

Suomen arvostelijain liitto SARV myönsi tämän vuoden palkinnon kolmen taiteilijan ryhmälle. Kuvataiteilija Felicia Honkasalo, kuvataiteilija ja trumpetisti Akuliina Niemi sekä dramaturgi Sinna Virtanen muodostavat yhdessä sukunimiään kantavan kollektiivin.

Honkasalo, Niemi ja Virtanen liikkuvat taiteen ja tieteen välimaastossa. Ryhmä haastattelee asiantuntijoita, toimii tutkimuksellisesti ja työskentelee eri alojen taiteilijoiden kanssa. SARV:n raati oli vaikuttunut heidän yhteistyöstään, työskentelytavoistaan ja monikollisista teoksista, joissa sekoittuvat myytit, historia, kokemukset ja tulkinnat.

”Vaikka me kaikki kolme teemme itseksemme myös teoksia, niin on hienoa että tuetaan juuri työryhmää”, iloitsee Honkasalo.

Kolmikon viimeisin teossarja kertoo Levänluhdan lähteestä. Sieltä löydetyt rautakautiset muinaisjäännökset ihmisluineen ovat edelleen mysteeri. Ryhmä teki aiheesta trilogian, jonka Chimera-installaatio on parhaillaan esillä Galleria Sinnessä Helsingissä. Toinen osa, näyttämöteos Nature Morte, esitettiin viime kuussa Mad Housessa Helsingissä. Trilogian kolmas osa on ääniteos, jonka ryhmä toteuttaa Levänluhdan lähteellä ensi syksynä.

Teoksen syntyyn meni aikaa kaksi ja puoli vuotta.

”Teimme pitkään tutkimusta ja pohjatyötä ja myös vierailimme ja työskentelimme Levänluhdan lähteellä. Työskentelyssämme on aina ollut tärkeää, että mennään paikan päälle, koska haluamme myös ruumiillisesti kokea sen maiseman”, sanoo Honkasalo.

Ryhmällä on ollut esityksiä ja näyttelyitä vuodesta 2015 alkaen. Heidän tapansa yhdistää taidetta ja tiedettä syntyi luonnontieteellisessä museossa Lontoossa. Virtanen vieraili Honkasalon luona tämän asuessa kaupungissa ja yhdessä he innostuivat brittiläisestä paleontologi Mary Anningista.

”Me törmättiin museossa valtavaan ichthyosaurukseen. Ja siellä oli pieni kuva pienestä naisesta. Kävi ilmi että tämä nainen on löytänyt ensimmäisen ichthyosauruksen valtavan fossiilin ennen kuin edes [Darwinin] Lajien synty oli ilmestynyt. Ja sitten me kiinnostuttiin, tai jopa obsessoiduttiin siitä ja haluttiin käsitellä sitä taiteen kontekstissa”, kertoo Virtanen.

Virtanen ja Honkasalo kutsuivat Niemen mukaan projektia varten. He halusivat luoda Anningista uuden, hänen työhönsä keskittyvän muotokuvan Lontoon museon romanttisen maalauksen vastapainoksi. Fossiilit ja geologinen aika menivät kuitenkin taiteilijoiden arkiymmärryksen yli, joten he konsultoivat tieteen tekijöitä, Anningin kollegoja tässä päivässä.

Ryhmälle oli luontevaa jatkaa tästä työskentelyä yhdessä ja loppua ei näy. Suunnitteilla on paljon uutta.

”Sen projektin jälkeen on aina tuntunut siltä, että kun tarttuu johonkin yhteen asiaan, niin siitä lähtee sellainen rihmasto, johon tulee myös eri alat ja eri tieteenalat mukaan. Nyt meillä on lähtenyt liikkeelle sellainen trinitiitti-hanke, jossa käsitellään radioaktiivisuutta. Teemme yhteistyötä Helsingin Yliopiston kokeellisen fysiikan laitoksen kanssa”, kertoo Niemi.

Toisinaan tieteen tekijöitä on vaikea saada mukaan projekteihin. Joskus jo aloitettu yhteistyö ei ole edennyt loppuun saakka ja asiantuntijoiden innostaminen on vaikeaa. Kolmikko vitsailee oville koputtamisesta ja kuuluttamisesta ja lukemattomista soitoista.

”Eivät kaikki halua lähteä mukaan taideprojekteihin, koska se vaatii myös siltä tieteen tekijältä paljon. Sitä, että päästää siitä manttelista hetkeksi irti. Se vaatii paljon suostuttelua”, tiivistää Honkasalo.

Vuonna 1961 perustettu Kritiikin Kannukset -palkinto jaetaan vuosittain suomalaiselle luovalle tai esittävälle taiteilijalle tai ryhmälle ansiokkaasta suorituksesta jollakin taiteen alalla. Palkinto annetaan tunnustuksena parhaasta vuoden aikana tapahtuneesta taiteellisesta läpimurrosta tai siihen verrattavasta suorituksesta lähinnä nuorille taiteilijoille.