Netistä luopunut Vuoden nuori taiteilija sai tilalle aikaa ja satoja kirjeitä

12.9.2019Kirjoittaja: Rosa Kuosmanen

Nastja Säde Rönkkö oli päättänyt viettää puoli vuotta ilman nettiä juuri ennen kuin sai tietää saamastaan Vuoden nuori taiteilija -tunnustuksesta. Poikkeuksellisesta ajanjaksosta syntyikin pääteos palkintonäyttelyyn, jonka toinen osa avautuu tällä viikolla Turussa.

”Mitä sä sitten teet koko ajan?” kysyttiin taiteilija Nastja Säde Rönköltä toistuvasti viime talvena. Taiteilija oli päättänyt elää ja työskennellä puoli vuotta Lontoossa ilman nettiyhteyttä. Käyttökieltoon menivät esimerkiksi sähköposti, sosiaalinen media, puhelimen karttapalvelut ja verkkopankki. Projekti herätti ihmisissä epäuskoisuutta, ihastusta ja erityisesti hämmästystä.

”Vastasin aina, että kaikkea mitä me tavallisestikin tehdään, mutta manuaalisesti ja ilman nettiä”, Rönkkö muistelee nyt.

Ajanjaksosta syntynyt laaja teoskokonaisuus 6 Months Without sai ensiesityksensä kesällä Vuoden nuori taiteilija 2019 -palkintonäyttelyssä Tampereen taidemuseossa. Useista performatiivisista ja pitkäkestoisista teosprojekteistaan tunnettu Rönkkö oli saanut idean teokseen alunperin jo vuonna 2014. Kokonaisuuden ja dokumentoinnin suunnitteleminen vaativat kuitenkin paljon ennakkotyötä ja valmistautumista.

”Käytännön asioiden miettiminen vei todella paljon aikaa, koska teokseen liittyi niin monia eri elementtejä: paljon kuvaamista, seminaari ja kirjeenvaihto. Kaikki piti miettiä tarkkaan – mitä vaikka helmikuussa tapahtuu, jota pitäisi ajatella jo etukäteen”, Rönkkö kertoo.

Kokonaisvaltaisen teoksen toteuttamisen mahdollisti lontoolainen taiteilijakeskus ja -residenssi Somerset House, jossa Rönkkö työskenteli projektin ajan. Lisäkierteen muutenkin poikkeukselliseen tilanteeseen toi tieto Vuoden nuori taiteilija -tunnustuksesta, johon liittyvät näyttelyt täytyisi nyt valmistella toisesta maasta käsin, ilman nettiä. Lopulta ajanjaksosta syntyi iso teoskokonaisuus juuri palkintonäyttelyyn.

”Tampereen taidemuseo suhtautui projektiini ja tilanteeseen todella rohkaisevasti. Itselleni se toimi ihanteellisesti, koska oli kiva tehdä rauhassa projektia, jonka tiesi tulevan esille näyttelyyn melkein heti.”

Nastja Säde Rönkön residenssistudiolle saapui satoja käsin kirjoitettuja kirjeitä. Kuva: Magda Fabianczyk

Tylsistyminen on hyvästä

Puolen vuoden jaksosta tuli Rönkölle monin tavoin unohtumaton. Uusiin kommunikaatio- ja toimintatapoihin tottumiseen hän arvelee menneen alun haasteiden jälkeen noin kuukausi. Tahdin hidastaminen oli hyväksi myös taiteelliselle työlle. Lisäksi helpottavalta tuntui tietty anonymiteetti, kun puhelimen paikannustietoja tai sosiaalisen median keräämää dataa ei yhtäkkiä syntynytkään.

”Se oli ihmeellinen ajanjakso. Aloin tiedostaa paremmin, miten paljon nettiin ja sosiaaliseen mediaan menee aikaa. Rupesin lukemaan paljon enemmän. Sellainen mielentila katosi, että jokainen tauko pitäisi käyttää hyväksi tai odottamiseen kuluvat hetket täyttää puhelimen selaamisella. Tilalle tuli tietynlainen tylsyys, hyvällä tavalla.”

Rönkkö piti yhteyttä ihmisiin tapaamisilla, soittamalla ja kirjoittamalla kirjeitä. Hänen sähköpostinsa automaattisena vastausviestinä oli Somerset Housen postiosoite ja pyyntö, että ihmiset tulisivat käymään tai lähettäisivät kirjeitä. Perheen ja ystävien lisäksi niitä tuli paljon myös tuntemattomilta ihmisiltä. Rönkölle lähetetyt sadat kirjeet olivat myös esillä Vuoden nuori taiteilija -näyttelyssä.

Usein melkein koko päivä meni kirjeisiin vastaamiseen.

”Ajattelin, että kukaan ei varmaan jaksa lähettää niitä, mutta niitä tulikin ihan kasapäin. Usein melkein koko päivä meni kirjeisiin vastaamiseen. Minulla on vähän huono omatunto, että monet ovat sen jälkeenkin lähettäneet kirjeitä, mutta en ole saanut vastattua niihin. Ajattelen toisaalta, että se oli osa sitä tiettyä teosta ja kuului siihen ajanjaksoon”, hän pohtii.

Kirjeiden kirjoittaminen on jäänyt vähemmälle, mutta onko puolesta vuodesta jäänyt Rönkölle käyttöön joitain muita tapoja?

”Olin tietenkin ajatellut, että projektin myötä muutan tapaani käyttää nettiä pysyvästi, mutta nyt alan olla taas luisunut takaisin mistä aloitinkin. Hyvä kompromissi olisi yrittää keskittyä luovaan työhön vaikka aamupäivä ja avata sähköposti vasta iltapäivällä. Nyt näyttelyitä valmistellessa se on ollut haastavaa.”

Nastja Säde Rönkkö: still-kuva videosta ICELAND, 2019, HD video, kuvaus Iris Kärkkäinen.

Apurahalla tilaa ja aikaa uusille teoksille

Rönkön monipuolinen tuotanto koostuu performansseista ja niiden dokumentaatiosta, videoteoksista, installaatioista ja esineteoksista. Tällä viikolla Turun Aboa Vetus & Ars Novassa avautuvassa VNT-näyttelyssä painopiste on videoteoksissa, joihin yhdistyy taiteilijan kirjoittamat runomuotoiset tekstit. Ensiesityksensä saavat kaksi uunituoretta teosta, joista ICELAND (Nighttime) kuvattiin Islannissa elokuussa.

Kun tiedän, että joku muu tekee tietyt asiat paljon paremmin kuin minä, niin miksi en toisi mukaan sitä osaamista?

Rönkön taiteellisessa toiminnassa yhteistyöllä ja kollektiivisuudella on alusta lähtien ollut keskeinen ja luonteva rooli. Omien teostensa lisäksi hän on tunnettu työskentelystään LaBeouf, Rönkkö & Turner -taiteilijaryhmässä. Rönkkö näkee, että muiden ammattilaisten kanssa yhdessä tekeminen on keino parhaan lopputuloksen saavuttamiseen myös hänen sooloteoksissaan.

”Yhdessä tekeminen on minulle kiinnostavampaa myös henkilökohtaisesti, koska muut ihmiset tuovat aina jotain lisää jokaiseen teokseen. Kun tiedän, että joku muu tekee tietyt asiat paljon paremmin kuin minä, niin miksi en toisi mukaan sitä osaamista”, hän toteaa.

Nastja Säde Rönkkö on järjestyksessä 35. Vuoden nuori taiteilija. Kuva: Rosa Kuosmanen

Seuraavaksi Rönkkö suunnittelee keskittyvänsä erityisesti videoteoksiin. Täysipainoisen työskentelyn mahdollistaa ensi vuoden alusta Taiteen edistämiskeskuksen myöntämä kolmivuotinen taiteilija-apuraha. Paljon ulkomailla työskennelleelle taiteilijalle julkisella tuella on suuri merkitys. Hän kertoo, että varsinkin monivuotiset apurahat herättävät esimerkiksi Lontoossa suurta hämmästystä.

”Vaikka Suomessakin apurahoja on taiteilijakentän kokoon nähden vähän, monessa maassa niitä ei ole ollenkaan. Lontoossa toki tietyt taiteilijat elävät hyvin pelkällä teosmyynnillä. Mutta omasta mielestäni on paljon parempi systeemi, että voin tehdä asioita ja teoksia, joita ei ole pakko myydä tai edes voi myydä. Siinä mielessä valtion tai säätiön tuella työskentely on taiteilijalle paljon vapaampaa.”

Ensi vuonna Rönköllä on luvassa näyttely ulkomailla ja työn alla on myös pitkäkestoisempaa suunnittelua edellyttäviä projekteja. 6 Months Without -teos nähdään seuraavaksi ryhmänäyttelyssä Somerset Housessa. Rönkön toive tulevaisuudelle on varsin yksinkertainen: pystyä jatkamaan taiteilijan työtä, ja saada tilaa ja aikaa tehdä uusia teoksia. Hän uskoo, että kun pystyy keskittymään omaan työhön, se tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia. Joskus täysin yllättäen.

”Taiteilijana asiat menevät monesti niin, että välillä ihmisiä kiinnostaa sun tekemiset tosi paljon ja välillä taas ei. On niitä jaksoja, kun tuntuu että ketään ei kiinnosta, mutta sitten juuri kun vaipuu epätoivoon, voi tullakin se puhelinsoitto.”

Vuoden nuori taiteilija 2019 – Nastja Säde Rönkkö: for your charred bones and restless soul
13.9.–3.11.
Aboa Vetus & Ars Nova

Vuoden nuori taiteilija -palkinto

VNT-palkinnolla pyritään tukemaan kansainvälisesti kiinnostavia alle 35-vuotiaita kuvataiteilijoita.

Tampereen taidemuseon ja Tampereen kaupungin vuosittain jakamaan tunnustukseen kuuluu näyttely, julkaisu ja stipendi.

Palkintonäyttely nähdään Tampereen taidemuseon lisäksi Turun Aboa Vetus & Ars Nova -museossa.

Tunnustuksen saajan valitsee asiantuntijatyöryhmä, jossa ovat edustettuina myös Tampereen taideyhdistys, Suomen Taiteilijaseura ja Tampereen taiteilijaseura.