Suomeen avautuu uusi taiteen verkkokauppa

22.6.2016

PR- ja viestintätoimisto Pop Communications avaa syksyllä uuden valtakunnallisen taiteen verkkokaupan. Taiko-verkkokauppaan tulee myyntiin maalauksia, valokuvia, grafiikkaa ja veistoksia.

Pop Communicationsin mukaan uudelle kauppapaikalle on selvä tilaus, sillä Ornamon tutkimuksen mukaan joka toinen suomalainen on valmis ostamaan taidetta verkosta. Taiteen myynti ei kuitenkaan ole digitalisoitunut merkittävästi, vaikka joitain verkkokauppoja onkin jo avattu.

Tällä hetkellä taidetta myyvät verkossa mm. Suomen Taidegraafikot, Tabulaland ja Karusoma.

 

Taiko-verkkokaupassa kuluttaja voi selailla ja ostaa uniikkeja maalauksia, valokuvia, grafiikkaa ja veistoksia eri  hakutoimintojen avulla. Myyty teos toimitetaan suoraan taiteiljalta ostajalle. Koska Taikolla ei ole omaa varastoa, palvelu voi tarjota lähes rajattoman määrän taideteoksia.

Taiko kaavailee, että kun palvelu avautuu syksyllä, mukana olisi vähintään 200 taiteilijaa. Yksi kiinnostuneista on kuvataiteilija Mika Natri.

”Parhaimmillaan tämä voisi olla oikein hyvä juttu taiteilijalle. Taiteilijan toimeentulo on pientä, ja se koostuu useista puroista. Tämä voi olla yksi mahdollisista puroista, jotka tuovat toimeentuloa”, sanoo Natri.

Natri aikoo todennäköisesti asettaa Taikoon myyntiin monipuolisesti sekä maalauksia että veistoksia.

”Toivottavasti suomalaiset ottavat tämän hyvin vastaan”, hän toivoo.

Pop Communications harkitsee, että se hakisi palvelulle lisärahoitusta esimerkiksi Mesenaatti-palvelun kautta. Parhaillaan viimeistellään palvelun teknistä toteutusta. Suomen markkinoiden jälkeen on tarkoitus viedä Taiko-konsepti ulkomaille ja näin edistää suomalaisen taiteen tunnettuutta ja myyntiä kansainvälisesti.