Venetsian biennaalissa Suomea edustaa Pilvi Takala – Saamen paviljonki on Pohjoismaiden yhteinen edustus

25.4.2022Kirjoittaja: Hanna Hannus
Kuraattori Christina Li ja taiteilija Pilvi Takala seisovat punatiiliseinän edessä.
Kuraattori Christina Li ja taiteilija Pilvi Takala. Kuva: Ugo Carmeni


Venetsian biennaalin Suomen paviljongissa avautui viime viikolla Pilvi Takalan teos Close Watch, joka käsittelee vallankäyttöä julkisessa tilassa. Yhteiskunnallisesti kantaaottava kokonaisuus nähdään myös Pohjoismaiden paviljongissa, joka tänä vuonna on nimeä myöten muutettu Saamen paviljongiksi. Sen taiteilijoina ovat Pauliina Feodoroff, Máret Ánne Sara ja Anders Sunna.


Valkoiset Finlandia-kirjaimet johdattavat biennaalikansan siniselle Suomen paviljongille. Tällä kertaa katsoja johdatetaan tutustumaan ensin teoksen prosessiin: siihen, miten taiteilija Pilvi Takala hankki järjestyksenvalvojan ja vartijan pätevyyden ja työskenteli kuuden kuukauden ajan järjestyksenvalvojana ostoskeskuksessa.

Taemmassa tilassa esillä on kaksi videota työpajoista, joissa Takala järjestyksenvalvojakollegoineen käy läpi työssä kohdattuja haastavia tilanteita. Työpajoissa esiin nousevat niin voimankäytön tarpeellisuus kuin rasistinen vitsailu.

– Olen itse taiteellista työtä tehdessäni aiheuttanut häiriötä, interventioita, juuri tämän tyyppisissä julkisissa tiloissa. Järjestyksenvalvojien määrä on kasvanut viime vuosina, ja he ovat hyvin paljon läsnä jokapäiväisissä julkisissa tiloissa. He määrittelevät, mikä käytös on häiritsevää ja mikä ei, Takala kertoo lehdistötilaisuudessa.

Takalan aiemmista teoksista tunnettu on esimerkiksi videoteos Real Snow White (2009), jossa hän yrittää päästä sisälle Disneylandiin pukeutuneena Lumikin asuun.

Biennaalin lykkääntyminen koronapandemian vuoksi vaati kärsivällisyyttä ja aiheutti viivästyksiä, Frame Contemporary Art Finlandin toimitusjohtaja Raija Koli kertoi avajaispuheessaan kiitellen taiteilijan kärsivällisyyttä prosessissa. Frame Contemporary Art Finland tilaa ja tuottaa Suomen teoksen Venetsian paviljonkiin. Tällä kertaa taiteilijavalinta tehtiin suoravalinnalla. Teoksen kuraattorina toimi Christina Li.

Saamen paviljonki on alkuperäiskansan viesti kansallispaviljonkien puutarhassa

Taiteilijat Pauliina Feodoroff, Máret Ánne Sara ja Anders Sunna. Kuva: Marta Buso / OCA.
Taiteilijat Pauliina Feodoroff, Máret Ánne Sara ja Anders Sunna. Kuva: Marta Buso / OCA.

Kansallisvaltioiden rinnalle tämän vuoden Venetsian biennaalissa nousee Saamen paviljonki.

Kyse on Pohjoismaiden paviljongista, joka keskellä kansalaisvaltioiden edustuspaviljonkeja antaa tilan kolmelle saamelaistaiteilijalle. Myös paviljongin nimi on muutettu Saamen paviljongiksi.

Taiteilijat Pauliina Feodoroff, Máret Ánne Sara ja Anders Sunna tuovat teoksissaan esiin muun muassa maanomistukseen liittyviä kysymyksiä. Feodoroff on nimetty saamelaisedustajaksi Suomesta, Sunna Ruotsista ja Sara Norjasta.

Tämä on biennaalin historian ensimmäinen kerta, kun paviljonkirakennus täyttyy ainoastaan saamelaistaiteilijoiden teoksista.

Historialliset ensimmäisyydet ja yhteiskunnallisuus ovat asioita, jotka kuuluvat erottamattomasti Venetsian biennaalin kaltaiseen tapahtumaan.

Tänä vuonna se näkyy esimerkiksi Ukrainan paviljongissa käyvänä kuhinana. Biennaalin viralliseen ohjelmaan kuuluu myös satelliittinäyttely This is Ukraine: Defending Freedom.

Venäjän paviljongin taiteilijat vetäytyivät oma-aloitteisesti biennaalista hyökkäyssodan alettua.

Venetsian biennaali Venetsiassa, Italiassa 23.4.–27.11.2022.