Gallup: Alle puolet matkailijoista haluaisi käydä Guggenheim Helsingissä

20.1.2016
Guggenheim Helsinki -arkkitehtuurikilpailun voittanut työ Art in the City. © Moreau Kusunoki. Kuva: Guggenheim
Guggenheim Helsinki -arkkitehtuurikilpailun voittanut työ Art in the City. © Moreau Kusunoki. Kuva: Guggenheim

Taloustutkimuksen tekemän tutkimuksen mukaan 40 prosenttia eurooppalaisista ja aasialaisista matkailijoista arvioi, että Guggeheim Helsinki lisäisi Helsingin houkuttelevuutta. Kyselyssä ei selvitetty, millainen taide matkailijoita kiinnostaisi.

Taloustutkimus laskee, että Helsinkiin kaavailtu Guggenheim-museo lisäisi pääkaukaupunkiseudun matkailutuloja 36-45 miljoonaa euroa vuodessa. Työllisyysvaikutus voisi olla 215 henkilötyövuotta ja välillisesti 190 henkilötyövuotta.

Noin 40 prosenttia kyselyyn vastanneista ulkomaille matkailevista eurooppalaisista tuntee Guggenheim-museot. Puolet heistä on myös vieraillut Guggenheim-museoissa. Helsingissä haastatelluista aasialaisturisteista liki 20 prosenttia tuntee Guggenheim-museot. Myös heistä puolet on vieraillut Guggenheim-museoissa.

Taloustutkimus ja alihankkija SSI Sweden haastattelivat lokakuussa 2015 yhteensä 2 240 matkailijaa Euroopasta ja Aasiasta. Tutkimuksen rahoittajat ovat Elinkeinoelämän keskusliitto, Finavia, Finpro/Visit Finland, Helsingin kaupunki, Helsingin seudun kauppakamari, Kaupan liitto, Kämp Group, Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa, Rakennusteollisuus, Ravintolakolmio, TallinkSilja ja Talonrakennusteollisuus.

Kyselyssä ei selvitetty, millaisista näyttelyistä tai taiteellisista sisällöistä matkailijat olisivat kiinnostuneita. Myöskään ei kysytty, haluaisivatko matkailijat nähdä suomalaista taidetta vai teoksia Guggenheim-museon kokoelmista.

 

Guggenheimin säätiö on arvionut museon kokonaiskustannuksiksi 13,1 miljoonaa euroa vuodessa. Museon rakentamisen on arvioitu maksavan 130 miljoonaa euroa. Museon perustamisesta ei ole tehty päätöstä.