Jonas Dahlberg voitti Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden taidekilpailun

12.10.2015
Havainnekuva Jonas Dahlbergin teoksesta
Havainnekuva Jonas Dahlbergin teoksesta The Path of the Sun.

Kymenlaakson Liiton järjestämän Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden taidekilpailun voittajaksi on valittu ruotsalaisen Jonas Dahlbergin The Path of the Sun –ehdotus.

Kilpailun voittaja julkistettiin maanantaina Kotkassa. Kilpailualue oli Vaalimaalle E18-moottoritien päätepisteeksi rakennettava erittäin suuri kiertoliittymä. Liittymä sijaitsee aivan Vaalimaan raja-aseman ja muiden palveluiden välittömässä läheisyydessä. Dahlbergin lisäksi kilpailuun kutsuttiin William Dennisuk ja Kimmo Schroderus. Valmis teos on tarkoitus paljastaa yleisölle Suomen 100. itsenäisyyspäivänä 6.12.2017.

Ruotsalainen Jonas Dahlberg tunnetaan Utoyan muistomerkkikilpailun voittajana. Dahlbergin värikkäistä nauhoista koostuva teos Abstraktion ihmeellinen maailma kuuluu Kiasman kokoelmaan.

Taiteilija Jonas Dahlbergin mukaan voittanut ehdotus ilmentää sekä niitä erityisiä että ikuisia olosuhteita, jotka vallitsivat 6.12.1917. Näin Suomen itsenäisyyden kannalta erityinen päivä on läsnä päivittäin siitä hetkestä lähtien, kun taideteos herää eloon. Teos edustaa paitsi tuota tärkeää historiallista hetkeä, mutta myös olosuhteita, jotka ovat toistuvia ja ikuisia. Teos on suuri 40-metrinen teräsrengas, joka on asetettu kaltevaan kulmaan kiertoliittymän sisälle.

Palkintolautakunnan mukaan ehdotus on moderni Stonehenge, joka ottaa kilpailualueen erittäin hyvin haltuun. Se on helposti hahmotettavissa, mutta moniulotteinen. The Path of the Sun on kunnianhimoinen, konseptiltaan kiinnostava sekä historialliselta perspektiiviltä vahva.

Dahlberg itse kuvaa idean syntymistä hyvin luonnolliseksi prosessiksi.

”Saan harvoin idean heti kohteessa vieraillessani, mutta tällä kertaa teosidea syntyi todella luonnollisesti Vaalimaalla käydessä”, kertoo Dahlberg.

Kilpailun teemana oli Suomi 100-itsenäisyyden juhlavuoden teema ”Yhdessä”. Dahlbergin mukaan tämä näkyy hänen teoksen muodossa sekä ideassa.

”Maan ja auringon suhde yhdistää meitä kaikkia. Ja teoksen yksinkertainen kehän muoto sopii luontevasti yhteen teeman kanssa. Minulle on tärkeää, että teos toimii eri rytmillä kulkeville. Kun sitä lähestyy autolla, niin se näyttäytyy kaukaa isona, lähes maagisena, symbolina. Sen muoto on hyvin yksinkertainen ja teoksen ymmärtää, vaikka liikkuu nopeasti autolla. Kävelijän tai pyöräilijän kokemus kiertoliittymän sisältä on täysin erilainen. Hän on veistoksen ja sen idean kokonaan ympäröimä”, Dahlberg kertoo.