Meneekö taide kaupaksi verkossa?

31.8.2017

Suhtautuminen verkkokauppaan jakaa taiteen ystäviä kahtia. Osa kokee taiteen ostamisen kynnyksen verkossa matalammaksi, mutta toiset haluavat ehdottomasti kokea teokset ensin luonnossa. Taiteen verkkokauppa Taiko pyrkii tekemään taiteen ostamisesta entistä helpompaa. Gallerioille verkkokaupat toimivat myös sisäänheittopaikkoina, joilla ihmiset saadaan paikan päälle.

Kotimaisen taiteen verkkokauppa Taiko on ollut toiminnassa marraskuun lopusta saakka. Taikon perustajat Pia ja Patrik Edman saivat idean taiteen verkkokaupan perustamiseen, kun pariskunta tapasi taiteilijan, joka säilöi varastossaan satoja taideteoksia ja etsi sopivaa myyntikanavaa niille. Edmanit huomasivat, että Suomessa on digitaalinen aukko monipuolisen ja laajan taiteen verkkokaupan kohdalla. Pariskunta innostui verkkokaupan perustamisesta, ja he päättivät sopimukset omistamansa viestintätoimiston asiakkaiden kanssa. Lisäksi Pia Edman irtisanoutui silloisesta työstään mainostoimistossa.

Suomessa on paljon hyvää taidetta, joka ei pääse yleisön nähtäväksi. Näitä teoksia halusimme tuoda kaikkien nähtäville. Netistä löytyy paljon canvas-taidetta, mutta ei kunnollista aidon taiteen verkkokauppaa”, Edmanit sanovat.

Pariskunta kuvailee itseään tavallisiksi taiteen kuluttajiksi, jotka tulevat taidekentän ulkopuolelta. Heidän taustansa on markkina- ja viestintäosaamisessa. ”Tuntui, että meillä on jotain annettavaa, ja sellaista osaamista, jota taidekentällä tarvitaan, jotta teosmyynti lisääntyisi”, Pia Edman sanoo.

”Ihmiset etsivät nykyään kaiken verkosta ensin, kengännauhoista lähtien.”

Suomen Taiteilijaseuran vuonna 2016 tekemän tutkimuksen mukaan valtaosa suomalaisista oli sitä mieltä, että taideteokset kuuluvat hyvään sisustukseen. Ornamon vuonna 2014 tekemän taiteen markkinatutkimuksen mukaan jopa 90 prosenttia suomalaisista on kiinnostuneita taiteen ostamisesta, mutta 27 prosenttia ei löydä taiteesta tarpeeksi helposti tietoa. Tutkimuksen mukaan myös yritykset ovat kiinnostuneita taiteen ostamisesta, mutta se koetaan hankalaksi.

Suomen Taidegraafikot ry:n näyttelykoordinaattori Petra Hollmérus jakaa Edmannien ajatuksen verkkomyynnin tärkeydestä, ja uskoo että se tulee tulevaisuudessa vielä kasvamaan. ”Ihmiset etsivät nykyään kaiken verkosta ensin, kengännauhoista lähtien.”

Suomen Taidegraafikoiden myyntikokoelma Grafoteekin verkkokauppa on ollut pystyssä puolitoista vuotta, ja siellä myydään liiton jäsenten teoksia, pääosin taidegrafiikkaa. Taikossa on myynnissä laajasti niin maalauksia ja grafiikkaa kuin valokuvataidetta ja veistoksia. Laadun takaamiseksi taiteilijan on kuuluttava joko kuvataiteilijamatrikkeliin tai ammattiliittoon. Muuten mukaan pääsee kuraattorin arvioinnin perusteella.

Verkkokaupat gallerioiden sisäänheittopaikkoina

Verkkokaupan etuna on se, että kynnys gallerioissa käymiselle on edelleen joillekin tavallisille kuluttajille korkea. Gallerioille verkkokaupat toimivat asiakkaiden sisäänheittopaikkoina. ”Verkkokauppa on sysäys itse galleriaan astumiseen. Monet suomalaiset eivät välttämättä tiedä, mistä kuvataidetta voi ostaa. Kun he menevät verkkoon, ja näkevät että tällaisiakin on, kynnys madaltuu heti tulla paikan päälle”, Hollmérus sanoo.

Suomen suurimmat yksityiset galleriat eivät ole vielä laajentaneet myyntiään verkkokauppoihin, mutta monilla on teoksia tai myyntikokelmia esillä verkossa. Helsinki Contemporary on kehittänyt myös sovelluksen, jonka avulla voi testata miltä taideteokset näyttävät kotona. ”Verkko mahdollistaa paljon, mutta digitaalisuus on paljon muutakin kuin pelkästään verkkokauppa”, Helsinki Contemporaryn toiminnanjohtaja Mari Männistö sanoo.

Taiteilijalle näyttelyiden järjestäminen on usein kallista, sillä Suomessa suuri osa gallerioista perii taiteilijalta sekä provision myynneistä että tilavuokran. Verkkomyynnissä taiteilijoilta peritään ainoastaan provisio. Valokuvataiteilija Vesa Aaltonen on on myynyt Taikon kautta 11 työtään ja hän kuvailee kuvailee verkkokauppaa positiiviseksi yllätykseksi. ”En aluksi realistisesti uskonut, että näin paljon myyntiä voisi tulla näin lyhyessä ajassa.”

”Monet galleriat ovat keskittyneet Etelä-Suomeen, mutta verkossa pääsee helposti tutustumaan teoksiin”

Verkossa on myös helppoa selata laajasta valikoimasta mieleistään teosta. Taikossa ja Suomen Taidegraafikoiden verkkokaupassa hakuvaihtoehtoja voi rajata esimerkiksi tekniikan, hinnan ja värin mukaan. Verkkokaupan etu on myös siinä, että niin ostajan kuin taiteilijan maantieteellisellä sijainnilla ei ole väliä. ”Monet galleriat ovat keskittyneet Etelä-Suomeen, mutta verkossa pääsee helposti tutustumaan teoksiin”, Patrik Edman sanoo.

Verkkogallerioiden avulla on mahdollista myös lisätä taiteen vientiä ulkomaille. Suomen Taidegraafikot toimittavat teoksiaan Suomen lisäksi myös Eurooppaan ja sovittaessa myös Euroopan ulkopuolelle. Myös Taiko aikoo laajentaa toimituksiaan vielä tänä vuonna Eurooppaan ja ensi vuonna vielä laajemmalle. Edmanit näkevät etenkin Aasian potentiaalisena markkinarakona.

Haasteena verkkogallerioissa on Patrik Edmanin mukaan ihmisten käsityksien muuttaminen taiteen ostamisesta. Vaikka Ornamon tutkimuksen mukaan puolet suomalaisista olisi kiinnostunut ostamaan taidetta verkosta, toinen puoli  suomalaisista ei halua lainkaan ostaa taidetta verkosta. Taidesektori on perinteisesti toiminut hyvin fyysisesti, ja monet ihmiset haluavat edelleen nähdä ja kokea teoksen luonnossa ennen ostoa.

Suomen Taidegraafikoilla vain osa teoksista onkin verkossa ja lähes kaikki teokset löytyvät paikan päältä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.”Verkkokaupasta voi katsoa teoksen tai taiteilijan, kenen tyylistä pitää, ja tulla sitten paikan päälle katsomaan vielä lisää”, Hollmérus sanoo. Myös Taiko pyrkii aina järjestämään tapaamisen taiteilijan ja ostajan kanssa ostajan halutessa, jos se on maantieteellisesti mahdollista.

Pia ja Patrik Edman halusivat perustaa taiteen verkkokaupan, jossa on paljon valinnanvaraa. ”Kuluttajat menevät kauppakeskukseen, koska tietävät että sieltä saa kaikkea. Vähän sama ajattelu Taikossa, kuvataidetta kaikille.”

Neljännes Taikon taiteilijoista on saanut teoksensa myydyksi verkossa

Verkkolain mukaan verkosta ostettavilla tuotteilla tulee olla kahden viikon palautusoikeus. Yksi verkkogallerian haasteista on se, että teos saattaa poiketa kuvasta esimerkiksi näytön asetusten takia. Sekä Taiko että Suomen Taidegraafikot eivät ole kuitenkaan saaneet palautuksia. ”Luonnossa teos on aina hienompi. Jos siihen on ihastunut jo netissä, niin livenä siitä tykkää vain vielä enemmän. Se menee onneksi niin päin”, Pia Edman sanoo.

Taiteen verkkomyynti on vielä suhteellisen vähäistä niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Kansainvälisesti taiteen verkkomyynti on kuitenkin kasvussa huolimatta maailmanlaajuisten taidemarkkinoiden hidastumisesta. Lontoossa toimiva ArtTactic-yrityksen tekemän tutkimuksen mukaan vuonna  2016 verkkomarkkinoiden myynti oli arviolta 3,75 miljardia dollaria, mikä on 15 prosenttia enemmän kuin vuonna 2015.

Myös Taikon toiminta on ollut nousujohteista ja tällä hetkellä joka neljäs Taikon taiteilijoista on saanut vähintään yhden teoksensa myydyksi. Pia Edmanin mukaan tavoitteena on, että kaikki taiteilijat saisivat töitään myydyksi. ”Ollaan aina tosi iloisia, kun joku avaa oman myyntitilinsä. Joillakin taiteilijoilla on kuitenkin ollut hieman epärealistisia odotuksia myynnin suhteen. Taiko on vielä uusi palvelu, ja kestää aikansa ennen kuin se vakiinnuttaa asemansa. Pyrimmekin osallistamaan taiteilijoita mahdollisimman paljon näkyvyyden lisäämiseksi.”

Verkkogallerioissa haasteena on myös kaksiulotteisuus, jonka takia helpoiten kaupaksi menevät maalaukset, grafiikka ja valokuvat. Patrik Edmanin mukaan veistosten myyntiä edistäisi se, että taiteilijat ottaisivat teoksesta monta kuvaa eri kulmista. ”Ostaja haluaa niin paljon tietoa taiteilijoista kuin mahdollista, sekä teoksista että itse taiteilijasta ja hänen työskentelystään, urastaan ja inspiraationlähteistään.” Vesa Aaltonen painottaa myös taiteilijan omaa aktiivisuutta. ”Teokset menevät paremmin kaupaksi, jos sivujaan päivittää tasaisin väliajoin.”

Aaltosen mielestä verkkokaupat luovat uusia mahdollisuuksia erityisesti niille, jotka eivät kuulu kouralliseen kaikista menestyneimpiä taiteilijoita. ”Jos ei ole ihan kuumimmassa ryhmässä suomalaisia taiteilijoita, niin myyntikanavia ei hirveästi ole. Jos teokset eivät mene kaupaksi näyttelyssä eikä niitä saa heti näyttelyn jälkeen museon taidekokoelmiin, on suuri mahdollisuus, että työt jäävät taiteilijan omiin varastoihin.”

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone