Taiteen verkkokaupan kasvu on vaarassa jäädä junnaamaan

20.4.2018Kirjoittaja: Nelli Tuominen

Taiteen verkkokaupan kasvu on hidastunut kahtena edellisvuonna. Kuva: Hiscox Online Art Market 2018.

Taiteen verkkokauppaa tutkiva The Hiscox Online Art Trade Report 2018 -raportti on julkaistu. Taiteen verkkokaupan maailmanlaajuinen myynti kasvoi viime vuonna 4,2 miljardiin dollariin, mikä oli odotettua pienempää.

Taiteen verkkokauppa on kasvava miljardibisnes. Verkossa tapahtuvan myynnin kasvu on kuitenkin viimeisen kahden vuoden aikana hidastunut ja ostajat vähentyneet edellisvuodesta. Viime vuonna nettimyynti kasvoi 12 prosenttia reiluun neljään miljardiin dollariin. Tämä on puolet vähemmän kuin esimerkiksi vuonna 2015 tapahtunut 24 prosentin kasvu.

Vielä viime vuonna taiteen verkkokaupan arvioitiin kasvavan vuoteen 2021 mennessä peräti 9,14 miljardiin dollariin. Nyt, hidastuneen kasvun vuoksi myynnin arvioidaan olevan vuonna 2023 vain 8,17 miljardia dollaria.

Syynä pidetään raportin mukaan sitä, että taiteen verkkokauppa ei ole onnistunut laajentamaan asiakaskuntaansa. Avoimuuden ja luottamuksen puute vallitsee ostajien keskuudessa. Hintojen läpinäkyvyyttä toivotaan yhä enemmän. Muut ostajan huolet liittyvät työn kuntoon, aitouteen ja myyjään luottamiseen.

Verkkokaupassa kaikki on kiinni hinnasta, ja rahakeskeisyys on taidealalla omanlaisensa haaste. Mutta hinta on avainasemassa etenkin uudelle verkkokaupan asiakkaalle. 73 prosenttia kyselyyn vastanneista ostajista kertoo haluavansa vertailukelpoisia hintoja ja esimerkiksi tiedon siitä, mihin hintaan teoksia sivustoilla on myyty. Esimerkiksi maailman suurimpiin huutokauppoihin lukeutuva Christie’s onkin alkanut raportoida sivustollaan nettihuutokaupan myyntihintoja.

Positiivisia merkkejäkin havaittavissa

Vaikka kasvu on hidastunut, on myös positiivisia merkkejä havaittavissa, sillä palaavien ostajien määrä on kasvanut. Raportissa 52 prosenttia vastanneista ostajista sanoivat ostavansa seuraavan vuoden aikana uudestaan taidetta verkosta. Lisäksi aktiiviset ostajat ovat alkaneet käyttää taideteoksiin enemmän rahaa. Tänä vuonna neljännes ostajista kertoi keskimääräisesti käyttävänsä yli 5000 dollaria yhteen taideteokseen.

Ostajat ovat myös alkaneet siirtyä printtien ja maalausten ulkopuolellekin. Taiteilijalle verkkokaupassa on perinteisesti ollut haasteena verkossa myytävän taiteen yksipuolisuus. Ostajat ovat perinteisesti halunneet lähinnä halvalla printtejä, maalauksia ja valokuvia mieluiten pienessä koossa. Viime vuonna kuitenkin esimerkiksi mediataidetta ostettiin enemmän ja kalliimmalla hinnalla kuin aikaisemmin.

Sosiaalinen media markkinoinnin avainasemassa

Sosiaalisen median vaikutus taidemarkkinoilla jatkaa kasvuaan. Instagramin voittokulku taidemaailman suosimana sosiaalisen median alustana ei näytä pysähtyvän. Jo edellisen vuoden tutkimus kertoi, että kuvapalvelu on alalla syrjäyttänyt Facebookin tärkeimpänä markkinointikanavana. Tällöin esimerkiksi jopa 35 prosenttia vastanneista gallerioista kertoi myyvänsä suoraan Instagramin kautta.

Alle 35-vuotiaista taiteen ostajista puolestaan jopa 79 prosenttia kertoo etsivänsä ja löytävänsä uusia taiteilijoita Instagramin kautta. Museoiden, gallerioiden ja taiteilijoiden Instagram-tileillä on enemmän seuraajia kuin koskaan. Instagramin suosiota selittää etenkin sen visuaalisuus ja helppokäyttöisyys.

Tietoturvariskit uhkana, kryptovaluutat ja tekoäly apuna

Hiscoxin raportissa kerrotaan, että kryptovaluuttojen, kuten Bitcoinin, takana olevan blockchain- eli lohkoketjuteknologian uskotaan olevan viisasten kivi alalle. Lohkoketjuteknologia on hajautettua kirjanpitoa, jossa käytännössä kaikki data on tallennettuna jokaiselle verkkoa pyörittävälle palvelimelle. Teknologian uskotaan parantavan ongelmia etenkin hintojen läpinäkyvyyden suhteen. Kuitenkin tällä hetkellä vain seitsemän prosenttia taiteen verkkokaupoista vastaanottaa kryptovaluuttaa maksuvälineenä ja vain kahdeksan prosenttia on sulauttanut lohkoketjuteknologian osaksi toimintaansa.

Myös verkon tietoturvariskit ovat lisääntyneet taiteen nettikaupoissa. Taiteen verkkomarkkinoita hallitsevat pienet ja keskisuuret yritykset, joilla teknologiaosaaminen ei välttämättä ole aivan huipussaan. Yli puolet myyntialustoista kertoi joutuneensa edellisen vuoden aikana kyberhyökkäyksen kohteeksi. 15 prosenttia hyökkäyksistä onnistui ja tyypillisimpiä ovat hajautetut palvelunestohyökkäykset. Neljä kymmenestä ostajasta myös pelkää kyberrikollisuutta ja suosii ostoissaan vain sellaisia sivustoja, joista heillä on tarpeeksi etukäteistietoa.

Useat verkkokaupat ovat kuitenkin hankkineet yhteistyökumppaneita ja yrityksiä avukseen teknologian kanssa. Esimerkiksi tekoälystä haetaan apua siihen, että ostajille saataisiin kohdennettua entistä parempia ja räätälöidympiä hakutuloksia.

Seuraavat viisi vuotta ovat alalle merkittäviä. Mihin suuntaan verkkokauppa kehittyy? Alalla neljä kymmenestä uskoo, että nettimyynti keskittyy joko yhdelle tai muutamalle isolle kansainväliselle toimijalle, loput uskovat paikallisten verkkokauppojen dominointiin. Joka tapauksessa tulevaisuus on verkossa, taiteen myynnissäkin.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone