Helppous saa galleriakävijän rakastumaan taiteeseen

26.6.2015
Hippolyte Studiossa on kesäkauden ajan myyntinäyttely, jossa esitellään 18:n Valokuvataiteilijoiden liiton jäsentaiteilijan teoksia.
Hippolyte Studiossa on kesäkauden ajan myyntinäyttely, jossa esitellään Valokuvataiteilijoiden liiton jäsentaiteilijan teoksia.

Valokuvataiteilijoiden liiton Taiteesta toimeentuloa -hanke madaltaa gallerian kynnystä. Liitto haluaa nyt tuoda Valokuvagalleria Hippolyteen uusia taiteen ostajia vaikka jalkautumalla sinne, missä taideyleisöä jo on. Tavoitteena on poistaa Hippolyten galleriavuokra.

Valokuvagalleria Hippolyten eteisessä silmiin osuu korttiteline. Valokuvataidekortteja galleriassa on toki myyty ennenkin, mutta nyt teline on saanut hyvän paikan heti ovensuusta. Vastapäisellä pöydällä on pino asiakaskyselykaavakkeita, joilla kartoitetaan, kuka galleriassa käy ja mitä hän odottaa kokevansa valokuvagalleriassa.

Projektipäällikkö Anna Laamanen on työskennellyt Valokuvataiteilijoiden liiton Taiteesta toimeentuloa -hankkeessa vasta kaksi kuukautta, ja ensimmäisiä tuloksia näkyy galleriassa jo nyt. Hankkeen ensimmäisen kuukauden ajan liiton konsulttina työskenteli Kiasman entinen johtaja Pirkko Siitari.

”Otimme intensiivisen aloituksen. Mietimme Siitarin kanssa hyvin yksityiskohtaisesti, mitä kaikkea pitää tehdä, ja mitä voidaan tehdä, jotta pystyttäisiin kehittämään toimintaa ja muuttamaan oman toiminnan rahoituspohjaa”, kertoo Laamanen.

Uudet ideat ovat sekä pieniä että suuria.

Uudet ideat ovat sekä pieniä että suuria. Yksi esimerkki pienistä oivalluksista on asiakaskysely, ja suuri kysymys puolestaan on, miten houkutella galleriaan uutta yleisöä. Hanke kartoittaa gallerian saavutettavuutta ja asiakaspolkua, selvittää uudenlaisten tilaisuuksien järjestämistä ja menee sinne, missä mahdolliset uudet kävijät jo ovat. Kaikkia keinoja Laamanen ei vielä paljasta, mutta hankkeen edetessä tarkoituksena on, että myös muiden Suomen Taiteilijaseuran jäsenliittojen galleriat hyötyvät tuloksista.

Taiteesta toimeentuloa -hankkeen ytimessä on Ornamon tuottaman Taiteen markkinatutkimuksen havainto, että yhdeksän kymmenestä suomalaisesta on kiinnostunut ostamaan taidetta, varsinkin jos se olisi helpompaa.

”Olemme lähestyneet asiaa sitä kautta, että miten me saamme ihmiset löytämään taiteen, miten madallamme ostamisen kynnystä ja saamme ihmiset rakastumaan taiteeseen”, kuvaa Laamanen.

 

Hippolyte laskee galleriavuokria, jos myynti lähtee nousuun

Hankkeen tavoite on selkeä: vuonna 2020 näyttelyiden pitäminen Galleria Hippolytessä on taiteilijoille ilmaista. Hanke on käynnistetty Koneen Säätiön tuella, mutta projektipäällikkö Laamanen ja Valokuvataiteilijoiden liiton toiminnanjohtaja Timo Parkkonen korostavat, että tuki käytetään toiminnan kehittämiseen.

Taiteesta toimeentuloa -hankkeen tavoite on selkeä: vuonna 2020 näyttelyiden pitäminen Galleria Hippolytessä on taiteilijoille ilmaista.

Taiteesta toimeentuloa -hankkeen tavoite on selkeä: vuonna 2020 näyttelyiden pitäminen Galleria Hippolytessä on taiteilijoille ilmaista. Hanke on käynnistetty Koneen Säätiön tuella, mutta projektipäällikkö Laamanen ja Valokuvataiteilijoiden liiton toiminnanjohtaja Timo Parkkonen korostavat, että tuki käytetään toiminnan kehittämiseen.

”Käytämme tuen sen selvittämiseen, mitkä ovat taiteilijan uudet toimeentulon keinot. Mitkä ovat ne keinot saada ihmisiä käymään enemmän gallerioissa, ja miten voidaan tehdä uusasiakashankintaa. Vaikka hankkeen tavoite on pudottaa Hippolyten galleriavuokraa, se ei tarkoita, että me tiputamme sen suoraan tämän tuen avulla,” sanoo Parkkonen.

Tavoite maksuttomuudesta on kova, sen Laamanen ja Parkkonen tietävät hyvin. Liitto pyrkii vähintäänkin laskemaan gallerian vuokraa ja korvaamaan taiteilijoiden maksamat vuokratulot muilla tavoilla, kuten lisäämällä teosmyyntiä. Taiteesta toimeentuloa -hanke on tarkoitettu monivuotiseksi, mutta rahoitus on olemassa ensi vaiheessa vuoden loppuun saakka. Nyt galleriassa tehdään kokeiluja. Suurempien muutosten vaihe alkaa, jos rahoitus saa jatkoa.

Keskeistä hankkeessa on raha, ja se, kuinka taiteilijat saisivat sitä enemmän. Kaupankäynnillä on kuitenkin rajansa.

”En halua uhrata taiteen arvoa kaupallisuudelle. Vaikka puhun paljon teosmyynnistä, täytyy taiteella olla itsenäinen arvo. Ei sitä pidä tehdä kaupallisuuden ehdoilla”, vakuuttaa projektipäällikkö Laamanen.