Keran uudet työhuonetilat piristävät hiljaisen kaupunginosan taide-elämää

25.5.2018Kirjoittaja: Nelli TuominenValokuvaaja: Nelli Tuominen

Suomen Taiteilijaseuran Ateljeesäätiö sai vuoden alusta Espoon Kerasta uutta työhuonetilaa. Espoon kaupunki lähti tukemaan toimintaa ja haluaa synnyttää alueelle lisää kulttuuritoimintaa.

Muutamat rappuset vanhassa toimistorakennuksessa johtavat täynnä ruskeita ovia olevaan käytävään. Oven takana on auringonvalossa kylpevä, avara vaalea huone. Tämä on yksi Suomen Taiteilijaseuran Ateljeesäätiön uusista Espoon Keran työhuoneista. Se kuuluu taiteilija Sofia Wilkmanille. Hän asettui Keraan jo viime vuoden elokuussa, muut reilu kymmenen taiteilijaa seurasivat perässä tammikuussa 2018.

Keran tilojen hankinta lähti liikkeelle kahdesta suunnasta, Wilkmanin omasta työhuoneen tarpeesta ja Espoon kaupungin halusta kehittää Keran aluetta kulttuurikeskittymäksi.

Ei meillä ole kahvihuonetta, suihkua, kahta vessaa tai tavarahissiä. Me pärjäämme tällä, mitä on.

”Tietysti se, että saan itse työhuoneen, oli minulle tärkein asia. Mutta tiesin, että täällä Espoossa on taiteilijoille suuri tarve saada työtilaa, moni taiteilija joutuu matkustamaan Kalasatamaan asti ja käyttämään Arabianrannan tiloja.”

Wilkman tajusi voivansa yhdistää oman työhuonetarpeensa kaupungin ideaan kulttuurikeskittymästä ja lähti itse ajamaan aktiivisesti projektia eteenpäin. Tilojen hankinnassa ensisijaista oli hinta. Kun Kierrätyskeskuksen vanhana toimistorakennuksena palvellut talo löytyi ja hintaneuvottelut oli käyty, tarjosi Wilkman projektia Ateljeesäätiölle. Ateljeesäätiö solmi Espoon kanssa yhteistoimintasopimuksen, jonka myötä kaupunki maksaa tiloista vuokratukea.

”Hinta meni alas vuokratuen takia ja myös siksi, että kaikki taiteilijoista suostuivat vain tarpeellisiin muutostöihin. Ei meillä ole kahvihuonetta, suihkua, kahta vessaa tai tavarahissiä. Me pärjäämme tällä, mitä on.”

Taiteilija Sofia Wilkmanilla on työhuoneensa vieressä myös varasto vanhoille töilleen.

Huoneet eivät ole erityisen korkeita, mutta valoa niissä riittää. Osa taiteilijoista on pilkkonut vuokraamansa tilan pariin osaan saadakseen varaston itse työtilan viereen. Kokouksia pidetään välillä käytävillä niin, että taiteilijat tuovat sinne tuolit huoneistaan. Yhteistyö on kuuleman mukaan pelittänyt, eikä seinille ole ilmestynyt valituslappuja.

Rakennuksen kaikki taiteilijat ovat taidemaalareita yhtä valokuvataiteilijaa lukuun ottamatta, mikä oli silkkaa sattumaa. Tärpätti ei kuitenkaan käytävällä haise, sillä, myöskin sattumalta, harva taiteilijoista maalaa öljyväreillä.

Kaupungeilta lisää tukea taiteilijoille

Tilapäisetkin toiminnot ja projektit ja tapahtumat voivat synnyttää myös pitkäjänteistä toimintaa ja muuttaa kuollutta aluetta.

Lähinnä toimisto- ja tehdasrakennuksista tuttu Keran alue kaipaa piristystä ja Espoon kaupunki tahtoo elävöittää Keraa kulttuurin avulla. Alueella järjestettiin jo viime keväänä kaupunkifestivaalit ja sinne on myös perustettu keramiikkapaja. Wilkman toivoo, että Keran asuinalueelle tulisi kuvataidetta niin, että espoolaiset ammattitaiteilijat saisivat työllistyä siellä ja toteuttaa projekteja.

”Lähdetään siitä, että on näitä tyhjillään olevia tiloja ja että kaiken ei tarvitse olla pysyvää. Tilapäisetkin toiminnot ja projektit ja tapahtumat voivat synnyttää myös pitkäjänteistä toimintaa ja muuttaa kuollutta aluetta.”

Keraan on suunnitteilla myös uusi 15 000 asukkaan asuinalue. Sitä varten on jo ollut suunnittelukilpailuja ja mukana on monta toimijaa. Wilkman toivoo, että alueelle saataisiin kuvataide mukaan, vähän kuin Arabianrannassa. Espoossa kun ei hänen mukaansa ole tällä hetkellä asuinaluetta, jossa taide olisi vahvasti läsnä.

”80-luvulla Espoo tuki ammattitaiteilijoita oikein hyvin ja kuvataide-elämä oli tosi virkeää. Nyt tuntuu siltä, että taas alkaa tapahtua. Keran tilat ovat hieno asia ja siinä onnistuttiin hyvin. Espoon kaupunki näyttää tällä myös esimerkkiä muille.”